Opłaty ukryte, haczyki i gwiazdki w umowach

Na co zwracać uwagę, przy podpisywaniu umowy na terminal?
Awatar użytkownika
admin
Administrator
Posty: 28
Rejestracja: 02 cze 2016, 16:05
Lokalizacja: www
Kontaktowanie:

Opłaty ukryte, haczyki i gwiazdki w umowach

Postautor: admin » 21 cze 2016, 10:28

Akceptacja kart wiąże się z opłatami dla akceptanta co nie dziwi, gdyż jest to usługa komercyjna. Większość firm ma dość proste cenniki bazujące na abonamencie za wynajem terminala oraz prowizji MSC pobieranej od zrealizowanej płatności. Umowa zawarta między akceptantem a centrum rozliczeniowym reguluje i precyzuje te stawki.

Zmorą akceptantów są jednak tzw opłaty ukryte. Co to takiego? Dlaczego ktokolwiek miałby coś ukrywać?

Jeśli nie wiadomo o co chodzi - chodzi o pieniądze... Konkurencja jest dość spora na rynku akceptacji kart więc akceptant ma duży wybór - to forum między innymi jest po to, by ułatwić przepływ ofert pomiędzy handlowcami i akceptantami. Oferty są zasadniczo dość podobne ale zdarza się, że do abonamentu i prowizji MSC - merchant service charge - dochodzą dodatkowe opłaty o których nie było mowy w ofercie.

Jakie można spotkać opłaty ukryte u akceptantów? Wymieńmy je!

1. Limity obrotowe - jest to opłata związana z obrotem na kartach, który nie przekracza pewnego poziomu zapisanego w umowie w skali miesiąca. Przykład: Sklep spożywczy wykonał 2000 zł obrotu na terminalu płatniczym na FV zapłaci dodatkowo 30 zł gdyż każdy obrót poniżej 5000 zł miesięcznie wygeneruje taką opłatę.

2. Minimalna wysokość prowizji MSC w skali miesiąca - czyli pewna suma prowizji jaka będzie pobrana od akceptanta jeśli nie wykona wystarczającego obrotu na terminalu. Przykład: Przewoźnik TAXI wykonał 500 zł obrotu kartami z czego powinien odprowadzić 5 zł prowizji MSC - na FV natomiast będzie miał naliczone 20 zł z tytułu prowizji MSC gdyż tyle wynosi minimalna prowizja w skali miesiąca jaką pobierze centrum rozliczeniowe. Gdyby TAXI wykonało 2000 zł obrotu i odprowadziło 20 zł prowizji, dodatkowa opłata nie zostanie pobrana, gdyż warunek został spełniony.

3. Wyższa prowizja od kart zagranicznych - centra rozliczeniowe kuszą zwrotem DCC w przypadku kart wydanych za granicą. Pamiętać jednak trzeba, że nie każdy wybiera opcję zapłaty we własnej walucie a co za tym idzie naraża akceptanta na wyższy koszt akceptacji dla karty zagranicznej. Handlowcy w ofertach pomijają często wysokość prowizji dla kart wydanych poza Polską ze względu na ich wysokość. Prowizje dochodzące do 2% kiepsko wyglądają w ofercie więc są zapisane drobnym drukiem w umowie na zasadzie dodatkowej opłaty prowizyjnej dla karty wydanej za granicą. Skąd wyższe opłaty? Odpowiedź jest prosta - karty zagraniczne mają zasadniczo wyższą opłatę Interchange stąd centra rozliczeniowe doliczają około 1- 1,5% do takiej transakcji. Pytaj zawsze o karty zagraniczne i wysokość prowizji i nie daj się zmylić stawkom podanym w opcji rabatu DCC gdyż nie każdy korzysta z opcji przewalutowania.

4. Koszty aktywacji lub szkolenia warto zapytać dokładnie i sprawdzić w umowie czy nie występują koszty aktywacyjne. Często nie podawane w ofertach ale występujące w cennikach. Czasami koszty szkoleń są skonstruowane w ten sposób, że istnieje obowiązek szkoleniowy ale bezpłatnie szkolona jest tylko jedna osoba za każdą następną trzeba płacić.

5. Koszty serwisowe / obowiązkowe przeglądy część z firm wiedząc, że akceptanci będą sprawdzać cenę najmu celowo zaniża ją w ofertach dokładając koszt obowiązkowego serwisu. Sprawdzaj zawsze, czy w podanym koszcie najmu terminala wliczony jest serwis. Dopytaj jakiego typu jest to serwis - na miejscu czy ostatnio bardzo popularny serwis kurierski - wymiana terminala na sprawny bez wizyty technika. Serwis powinien być wliczony w cenę najmu i powinien być szybki - 1 dzień roboczy można uznać za szybki serwis - dłuższy czas oczekiwania na naprawę niż jeden dzień roboczy to czas zbyt długi i klienci przyzwyczajeni do płatności kartą będą niezadowoleni.


6. Obowiązkowe ubezpieczenia np PCI DSS część z firm zobowiązuje swoich akceptantów do obowiązkowego ubezpieczenia związanego z uzyskaniem certyfikacji PCI DSS. Opłata taka może wynieść nawet kilkadziesiąt zł miesięcznie - około 20 zł. Każdy użytkownik systemu akceptacji kart ma obowiązek przestrzegania zasad bezpiecznej akceptacji kart ale obowiązki certyfikacyjne dotyczą akceptantów, którzy przechowują, przetwarzają dane z kart płatniczych. Można bez problemu znaleźć na rynku firmy, które nie przymuszają swoich akceptantów do opłat związanych z PCI DSS świadcząc usługi w pełni zgodne z tymi standardami i w pełni bezpieczne.


7. Kary za zerwanie umowy przed końcem jej trwania Praktycznie wszystkie firmy oferują kontrakty na czas oznaczony - rok, dwa, trzy. Zerwanie takiej umowy przez akceptanta może być czasami bardzo bolesne - i nie chodzi tu o ból fizyczny ale finansowy! Biznes jest dziś dość zmienny i to, że dziś jest okres rozwoju i prosperity w danej firmie nie oznacza, że za rok będzie tak samo. Ile wynoszą takie kary? Różnie - każda firma określa je w umowie i powinna podać dokładną wartość. Zasadniczo typowa kara umowna waha się od 300 - 500 zł ale są też przypadki gdzie może ona wynieść 5000 zł + procent dodatkowy od niezrealizowanego obrotu. Są także firmy, które w przypadku zerwania umowy do kary umownej doliczą wszystkie niezapłacone koszty najmu za wszystkie miesiące które pozostały do końca umowy. Sprawdź, czy w przypadku zakończenia / zawieszenia działalności w umowie są zapisy zwalniające z takiej kary - część firm ma taki zapis. Dość komfortowym jest fakt nienaliczania opłat karnych w przypadku plajty - nie każdy biznes idzie tak, jak byśmy sobie tego życzyli... Sprawdź też w jakim czasie po rozwiązaniu umowy musisz zwrócić terminal - są firmy, które dają tylko kilka dni na taki zwrot a za każdy dzień zwłoki kara może wynieść 100 zł.

8. Opłaty związane z brakiem zapłaty za usługę lub odblokowaniem usług Tak błaha rzecz jak sposób rozliczenia z centrum rozliczeniowym także może wygenerować dodatkowe opłaty. Na przykład - bankowe polecenie zapłaty - banki czasami pobierają opłaty za takie zlecenie. Warto wybierać firmy, które mają system kompensaty a nie polecenia zapłaty. W przypadku polecenia zapłaty - gdy próba uregulowania zobowiązań akceptanta będzie nieskuteczna, część z firm naliczy opłatę karną za nieskuteczne polecenie zapłaty a dodatkowo, może zablokować daną usługę ze względu na brak zapłaty. Odblokowanie może być płatne - np 10 lub 20 zł. Dopytaj i sprawdź, w jaki sposób następuje rozliczenie i sprawdź czy jest to wygodna kompensata czy mniej wygodne i mogące wygenerować dodatkowe opłaty tzw. polecenie zapłaty realizowane przez bank. Kara za monit windykacyjny w wysokości 20 zł może być przykrą niespodzianką dla akceptanta zwlekającego z uregulowaniem opłat za usługę.

9. Koszty łączności - np karta SIM lub szyfrowanie SSL częstym, sprytnym zabiegiem jest podawanie kosztów najmu terminala bez kosztów łączności które są obowiązkowe. Np przy terminalu GPRS opartym o łączność za pomocą karty SIM zainstalowanej w terminalu można spotkać opłatę za kartę - np 10 zł miesięcznie. Część z firm dolicz też akceptantowi koszt łączności terminala i szyfrowania SSL. Konieczne jest sprawdzenie czy koszty łączności nie będą dodatkowo naliczane - na szczęście większość firm koszty te ujmuje w abonamencie za terminal ale może być inaczej - bądź czujny.

10. Koszty usług dodatkowych np. DCC, PRE-PAID, wydruk LOGO. Choć takie usługi powinny być wliczone w abonament nie zawsze tak jest - zwróć uwagę czy nie są naliczane dodatkowe opłaty 1 zł lub 5 zł w skali miesiąca. Niby nie jest to dużo ale 5 zł w skali roku daje 60 zł netto w a to już robi różnicę. Szukaj firm, które w cenie najmu mają zawarte opłaty za usługi dodatkowe - grosz do grosza i będzie tani terminal.


Opłaty dodatkowe zwane ukrytymi przedstawione powyżej są najczęściej spotykane - jest ich wiele więcej. Dokładna weryfikacja cennika usług danego centrum rozliczeniowego może dać dokładne rozeznanie w kosztach akceptacji kart. Dlatego zalecane przed podpisaniem umowy jest dokładne sprawdzenie cennika danej firmy - pamiętajmy, że najem i prowizja to nie zawsze wszystkie opłaty - czasami pojawiają się inne dodatkowe - czytajmy umowy.
Administrator forum terminale-forum.pl
anies23
Posty: 1
Rejestracja: 16 wrz 2019, 19:18

Re: Opłaty ukryte, haczyki i gwiazdki w umowach

Postautor: anies23 » 16 wrz 2019, 19:26

Dodatkowym haczykiem jest obniżanie rabatów ze sprzedaży doładowań i nie respektowanie umowy w tym zakresie. Pomimo dostarczenia cennika z dniem obowiązywania, nie jest stosowany. Rabaty nadal są udzielane wg. uznania i zawsze są niższe niż te zapisane w umowie oraz przesłanym cenniku. Nie ma możliwości skutecznej egzekucji zwrotu nadpłaconych pieniędzy, ani nawet "zmuszenia" do respektowania zapisów umowy i stosowania się do taryfikatora z cennika, który sami ustalili. Dodatkowo twierdzą, że "korekt nie wystawiają, bo u nich to zabronione". Ewentualna reklamacja kończy się tym, że obiecują nie naliczać abonamentu za terminal przez najbliższe 3 miesiące. A potem i tak przychodzi faktura za abonament. I oczywiście opiekunowi klienta "bardzo przykro z tego powodu, ale nie jest w stanie nic zrobić w tej sprawie".
Może ma ktoś pomysł jak sobie z tym poradzić. Chyba czas najwyższy zebrać wszystkie dowody do kupy i iść z tym do sądu.

nowoczesne kuchnie warszawa

Wróć do „Opłaty dodatkowe, haczyki i gwiazdki w umowach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości